torsdag 24 augusti 2017

Betsa trä med kaffe

Bets är ju som en hinna av nyans som inte täcker träet som färg utan bara lägger sig som ett lager ovanpå och. Under tiden du väntar på att vinägermixen drar kan du slipa träet du ska. Tekniken hänger på att vätskorna kan tränga in ordentligt i träet.


Har precis byggt ett matbord som jag tänkte betsa grått, men tänker helt klart prova . Dock är jag en mycket, mycket snål människa så jag valde att betsa med kaffe istället för att köpa dyr bets.

Nu hade jag inga bra före bilder men . Hur du får ljust trä att se gammalt ut med stålull, äppelcidervinäger och svart te. Träet får en åldrad nyans liknande drivved. Perfekt slitna rustika brädor är inte alltid så lätt att få tag på, men jag har ett tips hur man kan få nytt trä att se gammalt ut.


Dagen efter var jag ännu och penslade lite med ättikan, eftersom trappstegen visade lite trä på vissa ställen. Doppa pensel i kaffe och kör pensel jämnt över träet. Upprepa tills du har täckt träytan helt.


Låt det sitta i till minuter.

Badda några fuktiga fläckar och . Blanda med linolja eller vatten. Lika delar Tjära, Linolja och Terpentin blandas och stryks på träet. Måla bord ska se lite slitet ut. Här har jag testat att måla fast inte med traditionell pensel. Istället hade jag en kökssvamp som jag strök på färg med.


Här hittar du tips om vattenburen bets och lackbets. Lär dig att betsa trä med gör det själv beskrivning. Håller på att få till den perfekta nyansen (drivved) på knoppbrädan.


Steg Koka en stark kopp kaffe , låt svalna, passa på och drick lite själv. Betsa varje planka för sig så att även sidorna behandlas innan du skruvar ihop. Tips: Du vet väl att du kan behandla trä med kaffe eller te? Träet börjar inte mörkna direkt utan effekten kommer efterhand som träet torkar. Reaktionen som uppstår mellan stålullen och vinägern är att . Hur man åldrar trä - Många gillar looken med rustikt trä (jag är en av dem).


Ibland är det svårt att hitta eller jobba. Nån som såg avsnittet på Sommartorpet, där Ernst målade en stol med kaffe ?

Var det först kaffe och sedan fär. Så ett vitt underrede med snirkliga ben och en bordsskiva i trä blev nu. Jag har läst om att det går att betsa trä med te och kaffe för att sedan . Herdins Äkta Bets är vattenlöslig pulverbets och det klassiska sättet att betsa. Hur behandlar man trä så det ser gammalt ut?


Vanlig mörkbets är nog inte det jag är ute efter. Eller kan man köpa färdiggammalt .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg