onsdag 18 november 2015

Vackra ord på gravsten

Jag är mitt uppe i att välja gravsten åt min sambo som nyligen gått bort. Men varför skriver de flesta så fantasilösa saker på sina gravstenar ? Det traditionella är att skriva något som man tycker är vackert och väl formulerat. Det kan vara en text som beskriver den avlidne eller en strof ur . Det ryms för få ord på en gravsten.

Att vara personlig även på sin gravsten är en trend som syns allt mer. Gör något vackert medan du kan”, ”Underbar och älskad av alla” . Nu kommer personliga gravstenar som är av andra material och ger. Livets ord -pastorn varnade för att rösta på SD.


Detta är ett väldigt fint och vackert sätt att låta just de orden vila över . Sveriges vackraste gravsten. Nu har gravstenen fått pris.

De vita orden stiger fram som andeviskningar från de mörka . En dikt på en gravsten är ord som du vill säga till en besökare. Som lämnat på stenen ligger rosorna. Två snarlika, svårtolkade och analyseringsperfekta gravstenar har Helan.


Visst är det synd att konditionalis börjar bli omodernt – det är så vackert ! Var hälsad kors, mitt enda hopp” -Strindbergs gravsten. På Carl-Olof Rosenius gravsten finns istället orden från höga visan 2:16. EN FIN DIKT, ORD OM SAKNAD OCH EVIG KÄRLEK. EN VACKER DIKT OCH MITT NAMN O DATUM SÅKLART.


Pappa förvandlar gravstenen till ett mästerverk, efter att 10-årige sonen dör i. Ta fram din telefon och kolla det senaste skickade SMS:et. Vackra ord , uttryck och sentenser. Nu är det ju inte många som faktiskt formulerar orden till sin sten.


Gravvård kan alltså sägas vara endast ett annat ord för gravsten , men. En grav kan bli både vacker och hållbar med lite planering och kanske lite nytänkande. Jag läser hälsningarna och gråter.

Alla fina ord hjälper oss i den svåra tid vi går igenom, säger hon. Foto: Englas gravsten finns redan på plats . Och dock kunde på hennes gravsten stå: ”Har jag då sett en skymt av honom som ser mig? Gud kallades i orden på gravstenen : ” Seendets .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg